Vanhenemista Lumi-kanin seurassa



Viimeksi olen pohtinut vanhenemisen filosofiaa Ciceron seurassa. Nykyään meillä asuu kuitenkin omakin vanhus. Lumi-kani on kahdeksan ja puolen iässä jo selvästi vanha: hiukan hauras, hiukan kremppainen, mutta silti mieleltään virkeä ja iloinen.

”Mikäpäs tässä olisi ollessa. Saan elää turvallisessa tarhassani oman perheen keskellä. Vointi on hyvä, kun saan pikku vaivoihini nopeasti täsmähoitoa. Tärkeintä kuitenkin on, että minulla on elämässäni vielä tarkoitus ja tehtävää. En haluaisi olla vain kuolemaa odottava säilyke, vaikka sitten hyväkuntoinenkin. Ja perhe, se on tärkeä. Että ympärillä ovat omat turvalliset ihmiset joita seurani yhä ilahduttaa.”

”Mitä haluaisit sanoa sellaisille ihmisille jotka pahastuvat siitä että kanilla on hyvä vanhuus samaan aikaan kuin ihmisvanhuksia kohdellaan ala-arvoisesti?”

”Heidän pitäisi hankkia oma kaniystävä ja hoitaa hänet vanhaksi. Me pienet vanhat eläimet voisimme opettaa useampia ihmisiä siitä mitä tarvitaan arvokkaaseen vanhuuteen. Silloin he ehkä huomaisivat helpommin sen mikä vanhustenhoidossa on eniten pielessä: sen, että vanhuksista on tehty vain kulueriä ja riippakiviä jotka on inhimillisyyden nimissä vain pakko hoitaa jotenkin (mahdollisimman halvalla) ja säilöä jonnekin odottamaan luonnollista kuolemaa. Jokaisen vanhuksen pitäisi olla jollekulle tärkeä ja voida tuntea itsensä jollakin tavalla hyödylliseksi. Eikä se riitä mihinkään että saa olla kotona, jos kodista on vanhuudessa tullut turvaton paikka tai vankila. Lisäksi tarvitaan turvaa, vaikkapa perhe jatkuvasti vaihtuvien hoitajien sijaan jotka ehtivät vain pikaisesti vilkaisemaan että kipossa on yhä ruokaa. Ehkä on terveellistä sekin että tällainen ristiriita on olemassa. Sillä eihän tässä tilanteessa moitittavaa ole se että minulla on asiat hyvin, vaan pahaolo syntyy siitä että minunlaisteni eläinvanhusten olemassaolo herättää muistamaan, että toisilla asiat ovat luokattoman huonosti vaikka ei saisi eikä pitäisi. Paheksujat voisivat siis miettiä, mitä ovat itse tehneet ihmisvanhusten eteen. Ovatko he äänestäneet vanhusten vai omien verohelpotusten puolesta? Ovatko tehneet vapaaehtoistyötä tai lahjoittaneet vanhustyöhön? Tuntevatko he edes arkisista yhteyksistä yhtään vanhusta johon he suhtautuvat lämmöllä?”

”Onpas siinä mielipiteitä! Huomaa kyllä että olet käyttänyt aikaasi paljon miettimiseen, kun minä olen ajatellut sinun vain torkkuvan ja mupeltavan heinää.”

”On niitä vielä lisääkin. Nyt kun sosiaali-ja terveydenhuolto kohtelee vanhuksia vain menoerinä ja huollettavina, tapahtuu myös inhimillisesti hirveää aikuisten, täysipäisten ihmisten tasapäistämistä ja lapsellistamista. Minä en enää jaksa kiipeillä samaan malliin kuin nuorempana, mutta ei se tarkoita että järki ja persoonallisuus olisi himmentynyt samassa määrin. Olen vanha, mutta olen yhä yksilö ja persoona. Olisi ihan hirveää, jos te vaikka alkaisitte kohdella minua kuten alakerran riiviötä. Jos saisin vain salaattia ja banaania enkä porkkanoita ja pähkinöitä siksi että olen kani, ja te päättäisitte yhtäkkiä alakerran riiviötä tarkkailemalla, mitä kaikki kanit tarvitsevat ja haluavat. Tai jos päättäisitte että olen ”vanhus” ja että sen takia haluillani ja mieltymyksilläni ei ole mitään väliä kun mentäisiin vain jonkun mitoituksen tai standardin mukaan. Kaipa minä hengissä pysyisin vaikka salaatilla ja banaanilla, jos muuta ei olisi. Olisin kuitenkin onnettomampi. Tuntisin itseni arvottomammaksi ja oloni turvattomammaksi, jos kukaan ei enää näkisi minua viiteryhmäni takaa. Jos olisin vain ”kani” enkä Lumi jonka nimi ei ole vain tunniste vaan viittaa persoonaan.”

"Tässä on kyllä paljon pureskeltavaa minullekin. Sinä puolestasi olet ansainnut haastattelusta kiitokseksi bonuspähkinän. Etteivät somat sileät aivosi vain joudu kärsimään mistään vajauksesta."

posted under , |

0 kommenttia:

Uudempi teksti Vanhempi viesti Etusivu

Blogiluettelo

Kirjoittajasta

Oma valokuva
Saara R
Filosofi Saara Reimanin ylimääräisten ajatusten mausoleumi. Ajatuksia on jo aika paljon, aika monista aiheista. Palaute blogista: saara.j.reiman@gmail.com
Tarkastele profiilia

Blog Archive

Hae tästä blogista

Followers


Recent Comments