Hyvinvointia vuodelle 2015: Onnea omiin käsiin

Elämässäni on viimeisten muutaman kuukauden aikana ollut paljon stressiä, kiirettä ja vastoinkäymisiäkin. Oma vastoinkäymisensä on kai sekin, etten ole pystynyt noudattamaan kaikkia hyviä arkirutiinejani. Siksi ainoa uudenvuodenlupaukseni liittyy itsestä huolehtimiseen. Jos Maailmankaikkeus ei pidä minua kuin pumpulipalloa, on syytä ottaa itse enemmän vastuuta elämän nautinnollisuudesta. Sillä mielellä listasin 20 mukavaa asiaa (lisää tulee sitä mukaa kun keksin), joista aion tehdä jokaisen viikon aikana vähintään seitsemän. Lisäksi sovimme Puolison kanssa tekevämme kerran viikossa yhdessä jotakin erityistä.

20 mukavan asian listani on tietysti henkilökohtainen, mutta periaatteet joiden mukaan listani kokosin, sopivat kyllä jaettavaksi.

*listalle pitää siis saada alkajaisiksi vähintään 20 mukavaa asiaa, ylärajaa ei ole ja uusia ideoita saa lisätä sitä mukaa kun niitä keksii
*Arkirutiiniin tukevasti kuuluvia ilonaiheita ei listata, sillä nyt etsitään jotain ekstraa. Lemmikin silittäminen ei siis kelpaa!
*Viikon kuluessa listalta pitää toteuttaa ainakin 7 kohtaa. Yksi per päivä on hyvä tavoite, mutta koska elämä on, on parempi laskea tavoitteen toteutuminen viikkotasolla. Saman asian saa tehdä useampana päivänä, mutta listalla on runsaasti vaihtoehtoja juuri siksi että vaihteluakin tulisi.
*Listalle tulevien asioiden on oltava läpeensä kivoja juttuja, hyvät tulokset eivät riitä. Juoksulenkki kelpaa, jos todella nauttii juoksemisesta eikä tee sitä vain terveellisyyden takia. Samoin, jos on rehellisesti sitä mieltä että suursiivoaminen on tosi hauskaa ajanvietettä, se kelpaa, mutta jos vain viihtyy siistissä ympäristössä, tavoite ei kelpaa.
*vaikka on periaatteessa sallittua yhdistää hyötyä ja huvia, on tärkeää että listalle tulee useita vaihtoehtoja jotka ovat silkkaa huvia
*Listalle ei pidä laittaa syyllisyyttä tuottavia tai vahingollisia asioita, vaikka ne periaatteessa olisivatkin nautinnollisia

*on tärkeää listata useita täysin ilmaisia vaihtoehtoja, koska ei ole hyvä opetella lohtukuluttamaan.
*On tärkeää että listalle tulee useita piristyskonsteja joiden toteuttamiseen kuluu alle 5 minuuttia aikaa ja jotka ovat ihan helppoja toteuttaa. Usein hyvänmielen annosta tarvitaan nimenomaan kiireen ja väsymyksen keskellä. Lista kannattaa tarkistaa myös muiden arkisten haasteiden varalta- ideana on, että listalta löytyy jotakin toteuttamiskelpoista rasittavimpinakin arkipäivinä.

posted under , |

2 kommenttia:

Mama Elf kirjoitti...

Hyvä idea! Itselleni on selvää mitä teen, mutta välillä juuri kiireen keskellä tasapaino lipsahtaa niin, että luovan tekemisen jutut, joista nautin ja saan lisäpuhtia jäävät tekemättä, koska "ehtii myöhemminkin" ajatus tulee aivan liian herkästi kehiin.

Saara R kirjoitti...

Mikä siinä onkin, että oma hyvinvointi on helposti se mistä alkaa ensiksi kiireessä tinkiä, vaikka kiirettäkin jaksaisi paremmin jos olisi huolehtinyt hyvin itsestään?

Listaa laatiessani huomasin, että kiire ei edes ole minulle kovin hyvä syy laiminlyödä itseään. Niin paljon on pieniä kivoja juttuja joiden toteuttaminen ei vaadi ylimääräistä aikaa.

Uudempi teksti Vanhempi viesti Etusivu

Blogiluettelo

Kirjoittajasta

Oma valokuva
Saara R
Filosofi Saara Reimanin ylimääräisten ajatusten mausoleumi. Ajatuksia on jo aika paljon, aika monista aiheista. Palaute blogista: saara.j.reiman@gmail.com
Tarkastele profiilia

Blog Archive

Hae tästä blogista

Followers


Recent Comments