Kirkko sanoutuu irti manaajan mielipiteistä, pakana sanoutuu irti kirkkoherran mielipiteistä


Seurasin Pirkko Jalovaaran demoninmanausoperaatioista noussutta kohua puolella silmällä. Tarkoitan, että eihän tässä ole mitään uutta: joku lähtee soveltamaan raamatun aavikontuoksuisimpia kohtia reippaasti, ja modernisoitunut kirkko kauhistelee. Tätä on nähty ennenkin, ja tätä tullaan näkemään jatkossakin. Mutta sitten näin pätkän jossa Kallion kirkkoherra  Teemu Laajasalo kommentoi Jalovaaran edesottamuksia seuraavasti:  ”Minusta siinä sekoittuu kristillinen rukous ja luonnonuskontojen manaus. Kristinuskossa sanotaan: tapahtukoon sinun tahtosi. Luonnonuskonnoissa pyydetään että oma tahto toteutuisi.”  

Tänä päivänä kirkko ei enää lyhennä pakanoiden pituutta päänmitalla, mistä olen tietysti asianmukaisen kiitollinen. Kristillisessä kuvastossa luonnonuskovat kuitenkin edustavat yhä pahaa ja kieroutunutta hengellisyyttä. Kristillisten piirien hellimä käsitys pakanasta ihmisenä joka haluaa itselleen taikavoimia hallitakseen ja vahingoittaakseen muita, on loukkaava koska se vihjaa että pakanuuteen kuuluu hyvin perustavanlaatuinen moraalittomuus: että pakanan käyttövoimana on paheellisten halujen toteuttaminen, eikä esimerkiksi pyrkimys totuuteen ja harmoniaan maailmankaikkeuden kanssa.

Historia, suomenuskon historia, mukaan lukien, toki tuntee myös ihmisiä jotka ovat etsineet taikakonsteista keinoja vahingoittaa ja manipuloida muita tai etsiä itselle oikeudetonta hyötyä. Suomessakin on säilynyt loitsuja ja kuvauksia taioista joilla on tällaisia päämääriä. Minulle tämä tosiasia on muistutus siitä ettei hyvisten kerhoja ole olemassa, eikä minkään uskonnon tai aatteen omaksuminen pelasta ihmistä erehtyväisyydeltä tai edes estä suurten vääryyksien tekemistä. On siis ollut olemassa (toivottavasti nykypakanat ovat oppineet esivanhempien erheistä) suomipakanoita jotka ovat toimineet, tai taikatemppujen tapauksessa yrittäneet toimia, hyvin väärin. Samoin tunnetaan kristittyjä, ateisteja, muslimeja- kaikkien katsomusten edustajia jotka ovat etsineet valtaa tai muuta erityisasemaa ja toimineet sitten väärin. Esimerkiksi luterilainen kirkko ei ehkä etsi apua taikakeinoista, mutta yhteiskunnallisen valta-aseman väärinkäyttö ihmisten alistamiseen ja kaltoinkohteluun on sille hyvin tuttua. Faktisesti kyse on samasta ilmiöstä: pyrkimyksestä jollain tavalla etuoikeutettuun asemaan tai olemassaolevan etuoikeutetun aseman väärinkäyttö siten että muille aiheutuu vahinkoa tai kärsimystä tai itselle saa hankittua oikeudetonta hyötyä. Koska hyvisten kerhoja ei siis ole, meidän kaikkien täytyy katsomuksesta riippumatta itse aktiivisesti pyrkiä hyvään ja varoa väärin tekemistä. On vältettävä tuudittautumasta siihen uskoon että jos metafyysiset käsitykset ovat oikeat, myös moraali pysyy varmasti korkealla. Ei pysy. Niinpä oikealle tielle meitä johdattaa ymmärtääkseni parhaiten uskontovapaa, tieteelliseen metodiin pohjautuva etiikan tutkimus. Ihmisten opastaminen hyvään ja sen selvittäminen, mikä on hyvää ja viisasta, ei siten olekaan uskonnoille vaan tieteelliselle filosofialle kuuluva tehtävä. Etiikassa ei ole kysymys yliluonnollisista ilmiöistä vaan järjestä ja inhimillisyydestä, ja siten etiikan kysymykset ovat mainiosti filosofisen metodin saavutettavissa. 

Nekin meistä jotka uskovat että kaikki taikakonstit ovat tukevaa huuhaata jotka eivät saa Reaalimaailmassa aikaan pienintäkään värähdystä, ovat yleensä sitä mieltä että on monia eri asioita jotka voivat saattaa meidät sellaiseen tilanteeseen jossa meillä on hyvät mahdollisuudet toteuttaa paheellisia haluja ja tehdä jotakin väärää ilman suurta kiinnijäämisriskiä. Esimerkiksi taloudelliset resurssit, virka-asema, henkilökohtaiset ominaisuudet kuten hyvä puhetaito tai vaikkapa tietynlaisen  aseen omistaminen voivat saattaa ihmisen tilanteeseen jossa hänellä on hyvä tilaisuus urkkia toisten yksityisasioita,  käyttää oikeudettomasti valtaa, kahmia itselleen erityisetuja tai jopa fyysisesti vahingoittaa toisia ihmisiä.  Magian kielellä tämäntapaisia tilaisuuksia kutsutaan ennustamiseksi, manipuloinniksi taikakeinojen avulla tai kiroamiseksi. Hyvä ihminen on kuitenkin ihminen joka on etuoikeutetuissakin olosuhteissa kunniallinen. Hän ymmärtää, että voima ei tee oikeutta eikä tilaisuuskaan tee varasta oikeamielisestä ihmisestä. Hän irtisanoutuu muiden vahingoittamisesta, kaikesta oikeudettomasta vallankäytöstä ja oikeudettomien etujen haalimisesta. Hän ei pyri junailemaan itselleen tai tutuilleen rahakkaita hommia, eikä hän käyttäydy ahneesti tai tavoittele epätasapuolisuutta myöskään rukoillessaan jumalia. 

Esimerkiksi pakana joka yrittää lemmenloitsun avulla saada ihastuksensa pyydystetyksi ei siis ole paheellinen koska on pakana vaan koska hän yrittää pakottaa ja rajoittaa toisen vapaata tahtoa. Vaikka lemmentaika olisi sataprosenttista huuhaata (itse uskon että on), ihminen joka sitä konkreettisesti yrittää on silti oikeasti paheellinen sillä hän tekee teon jolla yrittää pakottaa toisen toimimaan vasten tahtoaan. Sellainen pakottaminen olisi väärin jos kysymyksessä olisi ateisti joka yrittäisi saada tahtoaan läpi kiristämällä, ja se on edelleen väärin jos kyseessä on pakana joka keksii yrittää taikakonsteja. Teosta ei ole tullut väärää siinä vaiheessa kun "pimeyden voimiin" on saatu muodostettua neuvotteluyhteys, vaan asiat ovat menneet pieleen jo siinä vaiheessa kun ihminen on valinnut ryhtyä yrittämään saada haluamansa vääryydellä. Kristinusko ei ole moraalisuuden edellytys, vaan kuten esimerkki osoittaa, maallinen etiikka pystyy mainiosti käsittelemään myös todellisuuspohjaltaan hyvinkin epämääräisten taikakonstien etiikkaa niin kauan kuin keskiössä on ihmisen toiminta ja valinnat.

Jokainen meistä omaa jollakin tavalla potentiaalia vahingoittaa muita –siihen riittää keittiöveitsen omistaminen. Eläessäni jatkuvasti keittiöveitsen kanssa joudun siis jatkuvasti uusintamaan päätöstäni olla käyttämättä sitä väkivallan sijasta ainoastaan hyödyllisiin tarkoituksiin. On aivan järkevää vaatia, että tällainen perustava moraali on yhteinen kaikille ihmisille katsomuksesta riippumatta, ja arkiset havaintomme ympäröivästä maailmasta kertovat, että harvinaisia poikkeuksia lukuunottamatta näin onkin. Kaikki ovat erehtyväisiä, mutta toisaalta lähes kaikki selviävät sortumatta useimmista arjessa avautuvista tilaisuuksista tehdä pahoja asioita. Onkin varsin ala-arvoista vihjailla ilman hyviä todisteita, ettei näin ehkä olekaan vaan että tiettyjen uskontojen primus motor on pyrkimys oikeudettomaan valtaan. Ja kuka tahansa joka kuvittelee että tietyn uskonnon tunnukset tai tiettyjen metafyysisten asioiden uskominen takaisi korkean moraalin tai (vastakkaisessa tapauksessa) henkilön umpipaheellisuuden, on sekä taikauskoinen sanan perustavassa merkityksessä, että tyhmä.

posted under , , |

3 kommenttia:

Jklak kirjoitti...

Hannu Lauerma kolumnoi aikanaan tätä aihetta kirjoituksella "siunaus on käännetty kirous", ja kritisoi nimeenomaan "ostoskeskusten siunaamisia" kirkon taholta...

WeirdRockStar kirjoitti...

...pfft. Näillä nurkilla nurkilla viedään ipanoita "uuden koulun siunaamis- jumalanpalvelukseen", koulupäivän aikana! Päädyin räkättämään jo avuttoman epätoivoisesti, kuivasin silmäni, huohotin hetken- pohdin muutaman silmänräpäyksen oliko jo todellakin kakstuhattajotain vai aikapoimuko voisi selittää..- lopulta ääni väristen seuraavasta, ihan hollilla keikkuvasta naurunrämäkästä sanoin että juu ei, ei mun poikaa todellakaan viedä teidän piplioihin.

Saara kirjoitti...

Jklak: Näinpä. Ostoskeskusten ja sotilaiden siunaaminen samalla kun pysyviksi tarkoitettujen rakkaussuhteiden siunaamista kauhistellaan, on sen verran perverssiä menoa ettei minun ymmärrykseni sitä riitä käsittämään.

Weirdis: Sillä lailla. Tänään on tullut luettua muitakin uutisia presidentin edesottamuksista ja tasa-arvoisen avioliittolain torppaantumisesta valiokuntaan, että olen taas miettinyt tuleeko tälle *#!!! keskiajalle loppua ikinä. Katsomusten tasa-arvoon on tässä valtakunnassa vielä pitkä matka, ja pelkään että viime aikoina sillä tiellä on kuljettu lähinnä taaksepäin.

Uudempi teksti Vanhempi viesti Etusivu

Blogiluettelo

Kirjoittajasta

Oma valokuva
Saara R
Filosofi Saara Reimanin ylimääräisten ajatusten mausoleumi. Ajatuksia on jo aika paljon, aika monista aiheista. Palaute blogista: saara.j.reiman@gmail.com
Tarkastele profiilia

Blog Archive

Hae tästä blogista

Followers


Recent Comments