Homostelu-teemaviikko: Sodoma, Gomorra ja jumalallisen moraalituomaroinnin epic fail

Näin sunnuntain kunniaksi pidämme tänään raamattutunnin. Pyydän kaikkia nyt avaamaan raamattunsa 1.Mooseksen kirjan 19. luvusta, jossa kerrotaan tarina siitä miten jumalan palvelija Loot pelastuu paheellisen Sodoman kaupungin hävityksestä. Ne joilla ei ole omaa raamattua, voivat käyttää nettiversiota.
Tarina alkaa kun Loot tapaa kaksi enkeliä ja kutsuu heidät vieraiksi taloonsa. Kaupungin pahat miehet saavat kuulla Lootin vieraista, ja tahtovat sekstailla heidän kanssaan. Mutta Loot suojelee vieraitaan:

Silloin Loot meni ulos heidän luokseen portille ja sulki oven jälkeensä  ja sanoi: "Älkää, veljeni, tehkö niin pahoin.  Katsokaa, minulla on kaksi tytärtä, jotka eivät vielä miehestä tiedä. Ne minä tuon teille, tehkää heille, mitä tahdotte.
1.Moos 19: 6-8

Näin raamattu kuvaa Lootin moraalista erinomaisuutta. Jahve oli mielissään:

 Aamun sarastaessa enkelit kiirehtivät Lootia sanoen: "Nouse, ota vaimosi ja molemmat tyttäresi, jotka ovat luonasi, ettet hukkuisi kaupungin syntivelan tähden". Ja kun hän vielä vitkasteli, tarttuivat miehet hänen käteensä sekä hänen vaimonsa ja molempien tyttäriensä käteen, sillä Herra tahtoi säästää hänet, ja veivät hänet ulos ja jättivät hänet ulkopuolelle kaupunkia.
1.Moos 19: 15-16

Lootin vaimo ei lopulta pelastunut, sillä hän syyllistyi järkyttävään tottelemattomuuteen Jahvea kohtaan. Kesken pakomatkan hän pysähtyi ja katsoi taakseen. Sietikin muuttua suolapatsaaksi. Lootin tyttäret sen sijaan pelastuivat, eikä ihme: olivathan he selvästi isänsä tyttäriä, kuten pian opimme.

Niin vanhempi sanoi nuoremmalle: "Isämme on vanha, eikä tässä maassa ole ketään miestä, joka voisi tulla luoksemme siten, kuin on kaiken maan tapa. Tule, juottakaamme isällemme viiniä ja maatkaamme hänen kanssaan, saadaksemme isästämme jälkeläisen." Niin he juottivat sinä yönä isällensä viiniä. Ja vanhempi meni ja makasi hänen kanssaan, eikä tämä huomannut, milloin hän tuli hänen viereensä ja milloin hän nousi. Seuraavana päivänä sanoi vanhempi nuoremmalle: "Katso, minä makasin viime yönä isäni kanssa; juottakaamme hänelle tänäkin yönä viiniä, ja mene sinä ja makaa hänen kanssaan, saadaksemme isästämme jälkeläisen".  Niin he juottivat sinäkin yönä isällensä viiniä; ja nuorempi meni ja makasi hänen kanssaan, eikä tämä huomannut, milloin hän tuli hänen viereensä ja milloin hän nousi.  Ja niin Lootin molemmat tyttäret tulivat isästänsä raskaiksi.  Ja vanhempi synnytti pojan ja antoi hänelle nimen Mooab; hänestä polveutuvat mooabilaiset aina tähän päivään saakka. Ja myöskin nuorempi synnytti pojan ja antoi hänelle nimen Ben-Ammi; hänestä polveutuvat ammonilaiset aina tähän päivään saakka.
1. Moos 19: 31-38

Happy end. Homot saivat ansionsa mukaan ja Jahven kunnollisiksi toteamista ihmisistä tuli suurten sukujen kantavanhempia.

Ne jotka eivät ole vakuuttuneita siitä että tarinan moraali on ihan kohdillaan, voivat etsiä Jahven sijasta moraalista opastusta vaikka kuolevaisilta filosofeilta. Mekin kyllä sähläämme toisinaan (vaikka en juuri nyt muistakaan yhtään kollegaa jonka moraalikäsitykset olisivat heitelleet ihan näin reippaasti). Ainakaan emme väitä olevamme oikeamielisyyden kosmisia tiivistymiä.

4 kommenttia:

Aikatherine kirjoitti...

Mooseksen kirjoissa on niin monta ihmeellistä ja kummallista tarinaa, että ne kyllä hämmästyttävät pientä kulkijaa, jolla ei ole edes filosofien korkeaa oppineisuutta. Kuten itse olen vain ruohonjuuritason tallaaja, kaikki mitä kirjoitit on totta ja vääristelemätöntä. Aikoinani ajattelin kun tämän luvun luin, että eiväthän ne tyttäret niille Sodoman miehille kelvanneet.. kun olivat tyttöjä. Lootin vaimon taakse katsomisen syntiä oli yhtä vaikea käsittää synniksi, kuin käärmeen puhumisia Eevalle. Näin aikuisena olen päätynyt siihen, että koko VT on hyvin patrioottinen kirja. Naisia ei arvostettu, kuten juuri tarinasi kertoo, ja tiedän, että jopa Suomessa on , ei kovin kauan sitten isäntä tarjonnut tyttärensä vieraan viihdyttäjäksi.Niinäkin aikoina, kun samaiset ihmiset ovat olleet jo jossakin kristillisessä uskossa. Naisia on kohdeltu kuin koiraa. Nainen on omistettu kuin esine ja jos siihen on vieras koskenut se on saastunut ja kivitetään kuoliaaksi Islamissa, jossa myös koraani on VT pohjalta koottu. Uteliaisuuteni on saanut lukemaan monia kirjoituksia. Nostan hattua Kaari Utriolle kirjasta Eevan tyttäret. Olemme yhä monessa asiassa miehen voiman alaisia. Pientä toivoa on olemassa, mutta niin monessa maassa maailmassa nainen on yhä pelkää karjaa, että en ole lainkaan tyytyväinen.

Saara kirjoitti...

Se olisivatko tyttäret kelvanneet, on asia jonka vain Lootin oven taakse kolkuttelemaan tulleet pahat miehet tietävät. Mutta hehän olivat kaikkien mielestä pahoja, eikö totta? Loot sen sijaan on aivan toinen juttu. Hän oli Jahve-jumalan suosiossa juuri siksi ettei hän ollut yhtä turmeltunut kuin nämä muut kaupungin miehet. Silti Loot tarjoaa raiskattavaksi tyttäriään jotka ovat neitsyitä (ja todennäköisesti varsin nuoria). Jos minulta kysytään, omien nuorten tyttärien tarjoaminen seksiorjiksi on järkyttävän moraalitonta, ja jumala jonka mielestä se ei ole mikään kummempi moraalinen ongelma, on lähempänä pahuuden ruumiillistumaa kuin mitään mikä ansaitsisi tulla kunnioitetuksi, totelluksi ja palvotuksi jumalana.

Kristillinen usko on tietääkseni patriarkaalinen ja naisen asema huonontui kristiuskon tultua Suomeen. Suomenuskossa naiset ja miehet ovat tasa-arvoisia, eikä kenenkään esineellistämistä katsota hyvällä.

Minäkin olen sitä mieltä että naisen asemassa on paljon parantamista. Kaikki voimme kuitenkin tehdä jotakin- ruohonjuuritasoltahan kaikki lähtee.

Aikatherine kirjoitti...

ihan lyhyesti, kun on nyt kiireitä. olen ihan samaa mieltä kanssasi. Tarkoitin oikeestaan VT koko kirjana vain maallisten "päällikkömiesten" egoiluna. Jos verrataan näitä VT tekstejä UT teksteihin niin ainakin Jeesus puhuu ihan toisin. Olen nyt löytänyt suomeksi nää uusimmatkin kirjat Nag Hammanin löydöt.. erittäin mielenkiintoisia, vaikka niistä ei puhuta teologisesti, kun eivät ole raamatussa. Todellinen uskonpuhdistus lähtisi siitä, kun nämä kaikki epätasa-arvoiset asiat korjattaisiin ja Jumaluus olisi ihmisille käsitteenä, vain rakkaus, tarkennuksenna Agabetus rakkaus.
Meidän himomme, niin mielen kuin lihan on jotain ihan muuta. Hyvää Ystävän päivää! Olen mielelläni oppilaasi, luen taas loppuviikolla kun palaan risteilyltä..

Saara kirjoitti...

Kiva että jaksoit kommentoida kiireiden keskellä! Ja onnellista ystävänpäivää ja risteilyä!

UT:ssä sanoma on inhimillisempi. Mutta samasta jumalasta sielläkin ymmärtääkseni puhutaan? Ilmestyskirjassa sitten murhataankin jo ihmiskunnan enemmistö ja suuri osa (vai peräti kaikki) planeetan muistakin elollisista olennoista. Minusta rakkaus sujuu Jahvelta suunnilleen yhtä hyvin kuin pasifismi Allahilta.

Ajattelen, että inhimilliseen hyvyyteen emme tarvitse jumalia, vaan sen täytyy lähteä meistä itsestämme ja siitä että ymmärrämme hyvyyden olevan itsessään arvokasta ja pahan vastaavasti sellaista jota ei tulisi olla olemassa.

Uudempi teksti Vanhempi viesti Etusivu

Blogiluettelo

Kirjoittajasta

Oma valokuva
Saara R
Filosofi Saara Reimanin ylimääräisten ajatusten mausoleumi. Ajatuksia on jo aika paljon, aika monista aiheista. Palaute blogista: saara.j.reiman@gmail.com
Tarkastele profiilia

Blog Archive

Hae tästä blogista

Followers


Recent Comments